پس از ویزیت توسط پزشک معالج و ثبت دستور ترخیص توسط ايشان، بعد از تسویه حساب و ارائه برگه ترخیص به منشی، آموزشهاي زمان ترخیص به شما ارائه و فرم آموزش و فرم  خلاصه پرونده به شما تحويل خواهد شد.

 تغذیه:

ممکن است بعد از عمل شما براي چندین هفته دچار بی اشتهایی شوید، در این زمان بهتر است غذا را با حجم کم و در وعده هاي بیشتر مصرف کنید. در ماه اول از مواد غذایی حاوي ویتامینها مانند ویتامین  cو پروتئینها جهت تسریع بهبود زخم استفاده کنید و نیز از غذاهاي کم چرب و کم نمک استفاده کنید. در صورت ابتلا به یبوست میتوانید از میوه، سبزي، کاهو، لوبیا و غذاهاي پرفیبر استفاده کنید. هم چنین بیماران دیابتیک رژیم دیابتي خود را حفظ کنند و با مصرف قرص یا انسولین ( طبق نظر پزشك معالج)، قند خون خود را در حد نرمال حفظ کنند. هم چنین وزن خود را در حد نرمال حفظ کنید.

 فعالیت:

هفته اول در منزل روزانه 5 دقیقه پیاده روي نمایید و پس از آن در صورتیکه احساس ناراحتی و یا سرگیجه نداشتید، هر هفته 5 دقیقه میزان پیاده روي خود را افزایش دهید. بعنوان مثال: هفته دوم روزانه10دقیقه، هفته سوم روزانه 15دقیقه، هفته چهارم روزانه 20 دقیقه پیاده روي نمائید. زمانی که پیاده روي شما به  40- 35 دقیقه رسید و هیچگونه احساس ناراحتی در قفسه سینه نداشتید، از آن پس روزانه 40 – 35 دقیقه در سطح صاف و بدون شیب پیاده روي کنید. بهتر است دو هفته اول پیاده روي را فقط در منزل انجام دهید. سعی شود حتی الامکان به مدت یک ماه از بالا بردن دستها بیشتر از حد شانه ها پرهیز شده و از محافظ هاي مخصوص قفسه سینه (ساپورت) و جوراب واریس استفاده گردد. از چهار زانو نشستن و خم نمودن طولانی مدت زانوها پرهیز کرده و در هنگام استراحت از یک بالش زیر پا جهت بالا نگه داشتن اندام تحتانی استفاده گردد. استفاده از دستشویی فرنگی به مدت 1.5 ماه توصیه می گردد، و در صورت نداشتن آن در منزل می توانید از انواع قابل حمل که قابل تهیه از فروشگاههاي تجهيزات پزشكي  می باشد، استفاده نمائید. بهتر است در هنگام استراحت از یک بالش زیر پا استفاده گردد. بعد از حدود 4-6 هفته از عمل جراحی قلب، رانندگی کوتاه مدت و پس از 3 ماه، رانندگی طولانی مدت بلامانع خواهد بود.

مراقبت از زخم:

زخم قفسه سینه یا پاي خود را مرتب چک کنید و بهداشت این ناحیه را رعایت کنید. در صورت مشاهده قرمزي، التهاب، گرمی، ترشح حتما” به پزشک خود مراجعه کنید از کشیدن لیف و مالیدن لوسیونها یا پمادهاي مختلف روي زخم خودداري کنید. زخم شما نیاز به پانسمان، بتادین ، سرم و یا هر چیز دیگري ندارد. از پوشیدن لباسهاي خیلی تنگ تا زمان بهبود کامل زخم خودداري کنید. استحمام: استحمام روزانه با اب ولرم و شامپو بچه جهت محافظت ناحیه زخم سود مند خواهد بود. محل زخم را پس از استحمام خشک کنید. از کشیدن لیف روي زخمها و استفاده از وان حمام خودداري نمائید. مدت زمان استحمام را جهت جلوگیري از خستگی به حداقل برسانید.

 فعالیت جنسی:

زمانیکه بتوانید یک طبقه را بدون احساس ناراحتی بالا بروید، می توانید روابط جنسی خود را شروع کنید که حدوداً 6-4 هفته پس از عمل میباشد یعنی زمانی که زخمها ترمیم شده و دردهایتان کاهش یافته است. بهتر است در این هنگام فشاري روي دنده ها و قفسه سینه شما وارد نشود و در صورتیکه دچار درد قفسه سینه شديد فعاليت خود را متوقف نماييد و اگر درد قفسه سينه بیش از 5-4 دقیقه طول كشيد و همراه با تنگی نفس شدید بود با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف داورها:

داروهاي شما طبق آخرین نسخه پزشک هنگام ترخیص مي باشد . بیشتر داروهاي شما براي تنظیم فشار خون و ضربان قلب شما میباشد بنابراین قبل از مصرف دارو در صورتی که علائمی مانند ضعف، بیحالی، سرگیجه، یا تعریق داشتید ممکن است نشانه  افت فشار یا ضربان قلب شما باشد که حتماً قبل از مصرف داروها بايد  فشار خون و ضربان خود را کنترل نموده و سپس دارو را مصرف کنید و در صورت تکرار مورد فوق با پزشک خود جهت تنظیم میزان دارو مشورت کنید. در بیمارانیکه تعویض دریچه انجام داده اند و وارفارین مصرف میکنند، دریافت و مطالعه کتابچه وارفارین ضروري است.براي مديريت كردن بهتر برنامه درماني خود لازم است فشارخون، ضربان قلب، ميزان قندخون و نتيجه جواب آزمايش PT, INR خود را در دفترچه مربوطه ثبت نماييد.

نوبت بعدي مراجعه به پزشک:

نوبت مراجعه بعدي براي ویزیت جراحی وکشیدن بخیه یک هفته بعد وتوسط پزشک داخلی قلب حدود یکماه پس از ترخیص توسط خواهد بودکه قبل از ترخیص برگه نوبت دهی توسط منشی به شما داده خواهد شد و از پذیرش حتماً نوبت بعدي گرفته شود. بعد از ترخیص و گرفتن داروهاي خود بهتر است آنها را با پرستار خود چک و نحوه مصرف را بپرسید. بیمارانیکه تعویض دریچه انجام داده اند انجام اقدامات دندانپزشکی با احتیاط و با انجام پروفیلاکسی انتی بیوتیک صورت می گیرد. در صورت استفاده وارفارین براي جلوگیري از خونریزي حین اقدامات دندانپزشکی نیاز به کاهش INR در محدوده خاصی با نظر پزشک می باشد.افزایش وزن بیش از نیم تا یک کیلوگرم در روز طی دوروز متوالی، تشدید تورم یا درد شدید ساق پا که با اوردن شصت پا به سمت بالا تشدید شود. در صورت تشدید تنگی نفس، ایجاد درد خنجري هنگام تنفس عمیق، افزایش دماي بدن بیش از 38 درجه دو بار در روزطی 24 ساعت، تدوام خون ریزي ، گرمی یا ترشح از محل زخم جراحی،بثورات پوستی، خستگی شدید حمله حاد نقرس با پزشك خود تماس بگيريد.

با آرزوي سلامتي براي شما عزیزان

آموزش ترخیص پس از عمل جراحی قلب باز

شماره های تماس : ​​​​​​​ 4-32330931-017​​​​​​​
پست الکترونیکی : manager@ghalbeshafa.ir​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
شماره واتساپ : 09359529378

انتقادات و پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید .