مراقبتهای قبل و بعد انژیوپلاستی


آنژيوپلاستي

(باز كردن رگ بوسيله بالون از راه پوست)

بيماري سرخرگ هاي كرونر هنوز هم يكي از علل بسيار مهم مرگ و مير در جهان است.روش هاي درماني بصورت دارويي يا جراحي صورت مي گيرد.امروزه روش هاي درمان تهاجمي الزاما به شكل جراحي بزرگ انجام نمي شود و در واقع از نظر تكنيكي آنژيوپلاستي از طريق پوست عمل جراحي محسوب نمي شود.

آنژيوپلاستي يا باز كردن رگ بوسيله بالون به روشي اطلاق مي شود كه در آن با وارد كردن لوله هاي باريك در سرخرگ مبتلا و باد كردن لوله هاي بادكنك تعبيه شده در سر لوله با فشار كنترل شده مسير رگ مسدود را باز مي كندد.

براي ورود اين اين كاتتر(لوله باريك)از بي حسي موضعي استفاده مي كند و اين عمل در اتاق خاصي كه مجهز به دستگاههاي راديولوژي (عكسبرداري)مانيتور و…معروف به آزمايشگاه كاتتريسم انجام مي شود.

افرادي كه نامزد انجام آنژيوپلاستي هستند معمولا دچار ضايعاتي هستند كه حداقل 70% سطح داخلي سرخرگ هاي اصلي كرونرآنها مسدود مي باشدكه در اين صورت قسمت زيادي از عضله قلب در معرض كم خوني قرار خواهد گرفت.همچنين انجام يا عدم انجام اين عمل به تعداد عروق درگير،تعداد انسدادها در مسير رگ و طول انسداد بستگي دارد.

براي انجام اين عمل لوله هاي باريكي را به كمك سيم راهنما به محل ضايعه مي فرستند،بعد از قرار گرفتن در جاي مناسب بادكنك به مدت 30 تا 60 ثانيه باد مي شود و به محل ضايعه فشار مي آورد.

به اين ترتيب زائده موجود كه سبب تنگي رگ شده است ترك خورده،خرد شده و كمي هم فشرده مي شود.براي دستيابي به نتيجه دلخواه ممكن است لازم باشد بادكنك سر لوله را در چندين نوبت پر و خالي كنند.

بسياري از بيماران روز قبل از آنژيوپلاستي بستري مي شوند و آمادگي هاي لازم همانند آمادگيهاي قبل از آنژيوگرافي را انجام مي دهند و معمولا در صورت مساعد بودن حال بيمار در روز بعد از انجام آنژيوپلاستي مرخص مي گردند.

بيمار در هنگام و بعد از عمل و زمان بستري در بخش ويژه مقدار زيادي داروي ضد لخته دريافت مي كند و همچنين جهت پيشگيري از درد و خونرساني مطلوب به قلب سرم نيتروگليسيرين دريافت مي نمايد.

مراقبت قبل از عمل:

تمام توجهات و نكات قبل از آنژيوگرافي شامل:تراشيدن موي زائد،همراه داشتن داروها،نوار قلب،عكس قفسه سينه و…لازم است.

آزمايشات خاص شامل بررسي خون از لحاظ هپاتيت،ايدز و… توسط آزمايشگاه انجام مي گردد.

به همراه آوردن فيلم و گزارش آنژيوگرافي و كارت بستري كه تاريخ عمل شما بر روي آن نوشته شده و هماهنگ گرديده است الزامي است.

مراقبت بعد از عمل:

پس از انجام آنژيوپلاستي در حاليكه لوله نسبتا باريك و بلندي در

سياهرگ و در بعضي مواقع بصورت وريدي-شرياني داريد به بخش باز مي گردد و از نظر كنترل نبض و نشت خون بدقت كنترل مي شويد.

اين لوله معمولا تا زمان مقرر كه پزشك مشخص مي كند در پاي شما مي ماند و پس از آن خارج مي گردد.

كليه مراقبت هاي بعد از آنژيو پلاستي مشابه مراقبت هاي آنژيوگرافي مي باشد و شما بايد تمام نكات مورد توجه در آنژيوگرافي را در اينجا مدنظر داشته و هر گونه تغيير يا ناراحتي خود را اطلاع دهيد.

توجه داشته باشيد كه بعد از انجام آژيوپلاستي شما بايد در استراحت كامل بسر برده و از زخم كردن پا و پايين آمدن از تخت خودداري كنيد.

در هنگام ترخيص شما با دستورات دارويي و خلاصه اي از اقداماتي كه براي شما انجام شده است مرخص مي گرديد .توجه داشته باشيد كه مراجعه به پزشك و ادامه درمان براي سلامتي شما لازم است.

استنت يا فنر:

در بعضي بيماران به همراه باز كردن رگ بوسيله بالون ،روي اين بادكنك هاي مخصوص،حلقه هاي فلزي ظريفي مانند فنر بنام استنت تعبيه مي شود كه در حالت معمولي روي هم خوابيده است و بعد از باد كردن بالون اين حلقه ها از هم باز شده و در محل تنگي باز شده قرار مي گيرد و مانع از روي هم خوابيدن مجدد رگ در محل تنگي مي شوند.توجه داشته باشيد بيماري كه داراي استنت است بايد از داروي مخصوصي كه در جلوگيري از گرفتگي مجدد رگ نقش دارد،طبق دستور پزشك استفاده نمايد.اين دارو بنام پلاويكس معروف است.

والولوپلاستي(باز كردن تنگي دريچه فلب توسط بالون):

طي سالهاي اخير اينگونه روش ها بخصوص در بيماريهاي دريچه اي قلب بويژه در موارد تنگي دريچه ميترال و يا تنگي دريچه شريان ريوي يا پولمونر مورد استفاده وسيع قرار گرفته است و درموارد بسياري بعنوان درمان انتخابي و جايگزين مناسب و ارجح براي عمل جراحي مورد استفاده قرار مي گيرد.

در اين روش كه به آن پي تي ام سي نيز گفته مي شود با باز كردن دريچه ميترال توسط بالون از طريق كشاله ران لوله هاي بداخل دهليز راست هدايت مي شوند و پس از گذشتن از سوراخ بين دهليز بادكنك به دهليز چپ و از آنجا به محل دريچه تنگ هدايت مي شود كه بعد از باز كردن توسط بالون شيارهاي بهم چسبيده دريچه تنگ از يكديگر جدا شده و سطح دريچه افزايش مي يابد.

اين كار در اتاق مخصوص و بدون بيهوشي و ظرف مدت نسبتا كوتاهي انجام مي شود.

انجام اين كار در دريچه ميترال شايع تر است اما در مواردي كه تنگي و نارسايي شديد توام وجود داشته باشد پيشنهاد جراحي مطلوبتر است.همچنين در مورد دريچه هاي ديگر قلب نيز اولويت با جراحي فلب باز مي باشد.به هر حال انتخاب روش درماني بهتر با پيشنهاد پزشك و انتخاب بيمار صورت مي گيرد.

كليه مراقبتهاي قبل و بعد از عمل مشابه آنژيوپلاستي است با اين تفاوت كه بعضي موارد انجام شده در آنژيوپلاستي در والولوپلاستي الزامي ندارد.



مراقبتهاي قبل و بعد ازآنژيوپلاستي و والوپلاستي

شماره های تماس : ​​​​​​​ 4-32330931-017​​​​​​​
پست الکترونیکی : manager@ghalbeshafa.ir​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
شماره واتساپ : 09359529378

انتقادات و پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید .