ترومبوز وریدی

تعريف:

ترومبوز به معنای لخته شدن خون در عروق بدن است. ایجاد لخته در یک یا چند سیاهرگ عمقی بویژه در پا DVT یا ترومبوز وریدهای عمقی گفته می شود که معمولا با علايمی مانند ورم پا، درد در پا ، احساس گرمی در پا، حساسیت در لمس، قرمزی یا کبودی در پا (و گاهي حتی بدون علامت)، همراه می باشد.

عوامل موثر بر ایجاد لخته در وریدهای عمقی:

بی حرکتی اندام ها ( به دليل كاهش جریان خون)، مسافرت در مسافتهاي طولانی، صدمه به دیواره رگ، ضربه به اندام ها، شکستگی های استخوانی، افزایش انعقاد پذیری خونی ) افرادی که به طور ناگهانی داروهای ضد انعقادی خود را قطع می کنند). استفاده از داروهای ضد بارداری و هورمونی، استعمال دخانیات، ژنتیک، سابقه فامیلی، چاقی، ابتلا به بیمارهای خاص( سرطانهای پیشرفته ، کووید 91 و …

درمان دارويي:

اساس درمان بیماری ترومبوز وریدی بر پایه استفاده از داروهای ضد انعقاد خون تزریقی نظیر(هپارین، انوکساپارین) و داروهاي خوراکی(اکسابین و……) است. بعد از ترخیص این داروها به صورت خوراکی طبق دستور پزشک برای شما ادامه می یابد. داروهای شما طبق آخرین نسخه پزشک هنگام ترخیص مشخص می شود. اگر دوز این داروها بیش از حد نیاز بدن هر فرد باشد، ممکن است فرد را درمعرض خطر خونریزی (گوارشی ، ريوي، كليوي و… ) و مشکلات جدی و تهدیدکننده حیات قرار دهد. وارفارین یکی از داروهای ضد انعقاد خوراکی است که از تشكيل لخته خوني جلوگيري مي كند، عملکرد این دارو در بدن توسط آزمایش PT ارزيابي و دوز دارو با نظر پزشک بر اساس نتيجه آزمايش تنظیم می شود. در صورت داشتن درد از استامینوفن به تعداد محدود استفاده کنید. برخی مسکنها مانند ایَبوبروفن و ناپروکسن به علت تداخل با داروهای ضد انعقادی بهتر است استفاده نشوند. هنگام مراجعه به دندان پزشک یا هر نوع جراحی ، حتما باید پزشک خود را از مصرف داروهای رقیق کننده خون مطلع کنید. پوست پای خود را از نظرهرگونه تغییر شکل یا زخم تا زمان بهبود کامل بررسی کنید.

 تغذیه:

در صورت مصرف قرص وارفارین، در مورد انتخاب میوه و سبزی ها توجه شود که از منابع غذایی که حاوی مقادیر کم یا متوسط ویتامین K هستند استفاده شود.

 فعالیت:

پیاده روی منظم و نرمش پاها بعد از بهبود ورم و درد ضروری است. در مورد برگشت به کار با توجه به نوع شغل و احتمال رانندگی های طولاني با پزشک خود مشورت کنید. چنانچه احتمال مشکل قلبی برای شما مطرح نبود روابط جنسی بعد از بهبود بلامانع می باشد.

پيشگيري از تشكيل مجدد لخته:


کنترل وزن مناسب، نشستن و ایستادن طولانی بازگشت خون را به قلب مختل می کند و بايد از آن خودداری کنید. استفاده از جورابهای واریس بعد از برخواستن از بستر و قبل از شروع راه رفتن روزانه ضروري است و بهتر است در حال دراز کشیده بپوشید. طی روز که حالت ایستاده دارید باید جوراب را پوشیده باشید و شبها قبل از خواب آن را از پا خارج كنيد. ممکن است بالا قرار دادن پاها از سطح بدن به کاهش درد و تورم شما کمک کند.

نوبت بعدي مراجعه به پزشک:

قبل از ترخیص برگه نوبت دهی توسط منشی به شما داده خواهد شد و از پذیرش حتماً نوبت بعدی گرفته شود.

در صورت بروز مشکلات یا موارد هشدار دهنده زیر با پزشک خود تماس بگیرید: * خونریزیهای طولانی از بینی، سر درد شدید ناگهانی ، وجود خون در ادرار یا مدفوع، سیاه شدن رنگ مدفوع، وجود خون در خلط، درد شدید شکمی، تورم وکبود شدگی در بافت نرم و مفاصل را حتما به پزشك خود گزارش دهيد. *

کوتاهی تنفس ناگهانی، احساس اضطراب، احساس سبکی در سر، سنکوپ، کاهش سطح هوشیاری،  افزایش ضربان قلب و يا نامنظم بودن ضربان قلب، سرفه ، خلط خونی، درد تیز در قفسه سینه که با تنفس تشدید می شود را به 115 گزارش كنيد يا به مركز درماني مراجعه كنيد.

با آرزوي سلامتي براي شما عزیزان

آموزش ترخیص بیماران ترومبوز وريدي

شماره های تماس : ​​​​​​​ 4-32330931-017​​​​​​​
پست الکترونیکی : manager@ghalbeshafa.ir​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
شماره واتساپ : 09359529378

انتقادات و پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید .