پس از ویزیت توسط پزشک معالج و دستور ترخیص توسط ايشان، بعد از تسویه حساب و ارائه برگه ترخیص به منشی، خلاصه پرونده و آموزشهاي لازم زمان ترخیص به شما ارائه خواهد شد.

 تغذیه:

تا ۲۴ساعت پس از سكته قلبي ممنوعیت / محدوديت مصرف غذا دارید و بعد از ۲۴ ساعت رژیم مایعات و سپس بسته به تحمل شما، رژیم قلبی شروع میشود. در ابتدا از مصرف غذاهای خیلی گرم و سرد خودداری کنید. از رژیم غذایی نرم و سبک در وعده های متعدد با حجم کم استفاده نمائید (تمام مایعات، با محدوديت نمک و کافئین و محدودیت کلسترول.(رژیم غذایی کم نمک، کم چربی و کم کالری و سرشار از پتاسیم مصرف نمائید.گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است و باعث کاهش بیماریهای قلبی میشود.

 فعالیت:

در صورت استراحت مطلق به هیچ وجه از تخت پایین نیایید. به مدت 48 – 24ساعت در بستر استراحت کنید و استراحت در وضعيت نیمه نشسته به کاهش درد و تنگی نفس شما کمک میکند. در صورت استراحت نسبی و اجازه خروج از تخت، ابتدا مدتی (چند دقيقه) در لبه تخت نشسته و پاها را آویزان نمائید، در صورت نداشتن سرگیجه، تاری دید ودرد قفسه سینه، تنگی نفس و … ابتدا با کمک راه بروید. معمولا بعد از یک دوره 8-6 هفته ای لازم است به تدریج ورزشهایی مثل پیاده روی را به طور روزانه انجام دهید. بسته به شدت انفارکتوس تا 3-2 هفته از رانندگی اجتناب کنید زیرا رانندگی باعث استرس و سفتی عضلات میشود. پس از آن میتوانید رانندگی را در زمانهای کوتاه شروع کنید. کارهای سبک و سنگین را به طور متناوب انجام دهید و بین فعالیتها، دوره های مکرر استراحت داشته باشید. بهتر است قبل از شروع ورزش و پس از پایان آن به مدت 5-2 دقیقه به طور آهسته راه بروید. این امر باعث افزایش سطح چربیهای خوب خون، کاهش فشار خون،کاهش وزن، تنظیم قند خون،کنترل استرس و احساس تندرستی و باعث بهبود وضعیت قلبی عروقی میشود. توصیه میشود که در حین انجام فعالیت ها نبض خود را کنترل نمائید و اگر بیش از ۱۱۰ضربه در دقیقه بوده و  يا بی نظمی شدید داشت، باید فعالیت را متوقف نمائید. 3-2ساعت بعد از خوردن غذا فعالیت بدنی انجام ندهید. معمولاً بسته به شرایط بیمار 8-4 هفته بعد از ترخیص میباشد. فعالیت جنسی، یک نوع فعالیت در حد متوسط محسوب میشود.

استحمام:

از دوش گرفتن با آب داغ یا سرد بلافاصله قبل و بعد از ورزش خودداری کنید. مدت زمان استحمام را كوتاه نماييد و ترجيحا يك صندلي كنارتان باشد تا در صورت احساس نياز  روي آن بنشينيد.

نحوه مصرف داورها:

در صورت بروز علائم فشار در قفسه سینه و درد قفسه سینه با انتشار درد به گردن، شانه و دست از نیتروگلسیرین زیر زبانی استفاده نمایید. قبل از انجام فعالیتی که آنژین را تحریک میکند مثل : فعالیت ورزشی، بالا رفتن از پله، فعالیت جنسی، قرار گرفتن در سرما و… داروهای تجویز شده مثل نیتروگلیسیرین را مصرف کنید. هنگام ایجاد درد در قفسه سینه فعالیتهای خود را فوراً متوقف کرده، بنشینید یا در بستر استراحت کنید. سر را بالاتر قرار داده و تنفس عمیق و آرام انجام دهید و داروی نیتروگلیسیرین را مصرف نمایید و تا رفع کامل درد استراحت کنید. هر 5 دقیقه یک قرص استفاده کنید و اگر پس از 3 بار مصرف قرص، درد آنژینی بر طرف نشود و بیش از ۲۰ دقیقه ادامه یافت به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.ضدانعقادها جهت جلوگیری از ایجاد لخته و یا برای حل کردن لخته و ضد آریتمی جهت کنترل ضربان قلب طبق دستور پزشک در ساعات و فواصل مشخص تجويز مي شود.

نوبت بعدي مراجعه به پزشک:


در صورت تعریق، تنگی نفس، تپش قلب و افزایش تعداد ضربان قلب به مدت 15 دقیقه یا بیشتر، درد قفسه سینه که با مصرف ۲-3 قرص نیتروگلیسیرین(بلافاصله هر 5دقیقه) رفع نشود، خستگی بیش از حد و بیخوابی پس از مقاربت جنسی، کاهش تحمل فعالیت، تنگی نفس بخصوص در هنگام فعالیت، سردرد شدید و گیجی،کاهش یا افزایش فشار خون، به پزشک یا اورژانس مراجعه نمایید. به طور منظم و قبل اتمام داروها به پزشک معالج مراجعه نمائید.

آموزش ترخیص بیماران  سكته قلبي

شماره های تماس : ​​​​​​​ 4-32330931-017​​​​​​​
پست الکترونیکی : manager@ghalbeshafa.ir​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
شماره واتساپ : 09359529378

انتقادات و پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید .