انژیو پلاستی عروق

یک روش درمانی در بیماری های قلبی و عروقی است در این روش که مشابه آنژیوگرافی است یک سیم بالون دار را به محل تنگی رگهای قلبی که قبلا با آنژیوگرافی محل تنگی مشخص شده است می فرستند و سپس با باز کردن این بالون باعث فشرده شدن پلاک چربی و گشاد شدن رگ قلب می شود.
چرا آنژیوپلاستی (بالن گذاری) لازم است؟
عضلات قلبی جهت پمپاژ خون نیاز به اکسیژن از طریق رگهای قلبی دارند اگر این شریانها باریک و تنگ شده باشند قلب دچار کمبود اکسیژن میشود و درد قفسه سینه ایجاد میگردد که آنژین صدری نام دارد آنژین اگر پیشرفت کرده باشد و نتوان با دارو آن را برطرف کرد آنژیوپلاستی انجام می شود. هدف از آنژیوپلاستی گشاد کردن رگهای تنگ شده قلب و در نتیجه بهبود خونرسانی به عضله قلب، کاهش دردهای آنژینی و افزایش طول عمر بیمار است.
آنژیوپلاستی (بالن گذاری) چگونه انجام می شود؟ آنژیوپلاستی شبیه آنژیوگرافی است و تحت بیهوشی عمومی نیست بلکه بیحسی موضع داده می.شود پزشک یک سیم بالون دار را از طریق شریان کشاله ران وارد می کند و آنرا به محل تنگی رگ هدایت میکند در محل تنگی، بالون را خالی کرده و این عمل را چندین مرتبه تکرار میکند تا به تدریج رگ باز شود.
B
A
در بعضی موارد پزشک یک استوانه فنری مارپیچ بسیار کوچک به نام استنت را در محل تنگی رگ مستقر میکند تا از تنگی مجدد جلوگیری کند این عمل ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد.
آمادگی قبل از آنژیوپلاستی بالون گذاری و استنت گذاری جهت انجام آنژیوپلاستی حداقل یک روز قبل باید در بخش بستری شوید.
به هنگام بستری تمامی مدارک پزشکی (نوار قلب ، اکو کاردیوگرافی آزمایش ، تست ورزش ، سی تی اسکن و
آنژیوگرافی)قبلی را به همراه داشته باشید.

  • در صورت داشتن سابقه بیماری کلیوی، تنفسی و بیماریهای خونی و یا حساسیت به دارو یا مواد غذایی بخصوص مواد یددار مانند ماهی جنوب به پزشک معالج اطلاع دهید
    مصرف پلاویکس معمولا از ۲ روز قبل از عمل بالون گذاری شروع می شود. در مورد نحوه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • در بخش از شما آزمایشات خونی نوار قلب و عکس قفسه سینه گرفته خواهد شد و آنژیوکت جهت تزریق ســـــرم و یا دارو برای انجام عمل آنژیوپلاستی گذاشته می شود.
  • هر دو طرف کشاله ران باید تمیز و شیو گردد.
  • در صورت استفاده از قرص قند یا انسولين ، مصرف آنها صبح آنژیوپلاستی باید قطع گردد.
  • قبل از آنژیوپلاستی شما باید حدود ۶ ساعت ناشتا باشید در کسانیکه صبح آنژیوپلاستی میشوند از ۱۲ شب باید ناشتا باشند. توصیه های حین آنژیوپلاستی ( بالن گذاری و استنت گذاری)
    عمل در یک اتاق مخصوص انجام میشود پزشک و پرستاران لباس مخصوص سبز یا آبی رنگ پوشیده.اند. نوار قلب شما در طی آنژیوپلاستی به طور مداوم کنترل میشود اتاق در بعضی مواقع برای گرفتن فیلم رادیولوژی تاریک خواهد شد. هنگامی که پزشک از شما تغییر وضعیت دادن خوابیدن ، سرفه کردن را میخواهد حتما با وی همکاری کنید.
    در حین آنژیوگرافی اگر دچار طپش قلب سرفه شدید و درد قلبی شدید به پرستار اطلاع دهید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

شماره های تماس : ​​​​​​​ 4-32330931-017​​​​​​​
پست الکترونیکی : manager@ghalbeshafa.ir​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
شماره واتساپ : 09359529378

انتقادات و پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید .